Om oss

En väg ut är ett behandlarteam som från start var inriktade mot att arbeta med familjer där barn och ungdomar har ofrivillig skolfrånvaro och, eller psykisk ohälsa. I takt med att vi fått alltfler uppdrag har vårt arbete breddats till att omfatta alla typer av bekymmer som förekommer inom familjer.


Den samlade kunskap och erfarenhet vi har med oss från många år inom offentlig verksamhet har bidragit till att vi utarbetat ett koncept som fungerar för flera målgrupper. Vårt arbetssätt bygger på systemisk grund och lösningsfokuserat förhållningssätt och vi använder bl.a. övningar och verktyg inom MI och KBT. Vi har även kompetens från utredningsarbete och är väl insatta i t.ex. BBIC och Signs of Safety.

VÅRT TEAM

PERNILLA

ANNA

JOANA

KARIN

Pernilla är utbildad socionom med påbyggnadsutbildning grundläggande psykoterapi, steg-1 och en hel del annan utbildningskompetens hon samlat på sig under åren. Hon har lång erfarenhet av arbete inom socialtjänstens olika delar. Bland annat har hon varit jour- och kontaktfamilj, startat upp och drivit stöd- och ungdomsboenden, arbetat som fältassistent, utredande socialsekreterare, familjebehandlare och biträdande enhetschef med ansvar för biståndsbedömda insatser som strukturerad familjebehandling, LIHF, SIG, Kris- och intensivteam och skolsocionomer med inriktning mot ofrivillig skolfrånvaro. Hon har också tjänstgjort på socialjouren under ett flertal år där ärenden som inkommer är av mångfacetterad karaktär inom hela det sociala fältet, vilket gett gedigen kunskap om samhällets olika stödfunktioner, organisation och gällande lagstiftning inom flera områden.


Just nu är Pernilla inspirerad av samtalsformen Ett samtal i taget som är ett sätt att möta klienter med fokus på kortare kontakt och rådgivande samtal samt den evidensbaserade metodenbrief therapy, som utvecklats för att möta önskemål om snabbare och mer lättillgängligt stöd för barn, ungdomar och familjer med psykiska utmaningar. Hon har länge använt sig av hund i arbetet och går just nu en terapihundutbildning tillsammans med labradoren Boss.


Anna är utbildad beteendevetare med fördjupning i psykologi med påbyggnadsutbildning i grundläggande psykoterapi, steg-1, familje- och relationsorienterad inriktning.


Anna har tidigare arbetat på Magelungen, på stödboende för ungdomar samt startat upp och drivit stödboende. Hon har varit kontaktperson, projektledare för Tjejgruppen, i en roll som innebar att i gruppform samtala med ungdomar om vad det innebär att vara tjej idag, samt haft skolstöd för ungdomar.


Karaktäriserande för Anna är att hon är utvecklingsorienterad och inger trygghet. Anna är van att möta alla slags människor i de situationer som de befinner sig, hon arbetar individanpassat utifrån helhetsbilden och använder såväl kreativitet som humor i processen.

Joana har sedan 2004 arbetat i olika behandlande sammanhang med barn/ungdomar och familjer. Hon arbetade under 7 års tid på en dagbehandlingsenhet med ungdomar, där både grupper (bl.a. ART-grupper), enskilda samtal samt familjebehandling ingick. 2015 började hon arbeta med ensamkommande ungdomar och kom den vägen in i familjevårdsverksamhet, d.v.s. arbete med utredning och handledning av familje- och jourhem. Efterfrågan om behandlande insatser som tillägg i placeringen tog henne tillbaka in i behandlingsvärlden och till öppenvårdsuppdrag med familjebehandling.


Joana strävar efter att arbeta med relation och empati som utgångspunkt för förändring, d.v.s. att "gå nära", men utan att tappa andras perspektiv och den professionella överblicken.


Joanas utbildningsbakgrund är en fil. kand. i Psykologi och Socionomexamen. Just nu är hon under grundläggande psykoterapi-utbildning (Steg 1), integrerat KBT och AFT (Affektfokuserad psykodynamisk psykoterapi).   

Karin är en erfaren lärare med en gedigen bakgrund inom skolvärlden, med start 1997. Hon är legitimerad grundskolelärare och har under åren gått flera påbyggnadskurser med inriktning mot elever som behöver extra stöd för att nå sina mål. Karin har även varit engagerad i att hålla föräldrautbildningar för Nacka kommun för att stödja familjer i deras barns utbildning.


Utöver sitt arbete inom skolan har Karin varit mentor för ungdomar som behöver extra stöd, en roll hon utför genom en ideell organisation. 


Hennes engagemang och lyhördhet för barnens individuella behov har gjort henne till en värdefull resurs i arbetet med att skapa möjligheter för barn och ungdomar att växa och utvecklas. Karin har en förmåga att hitta olika vägar och anpassade lösningar för varje elev, vilket skapar en positiv och stödjande lärandemiljö.

unsplash